Idén 2024.09.22-én vasárnap az utolsó autómentes napon lesz Critical Mass bicajos felvonulás. A hivatalos esemény ha jönnél, kattints és láthatod is! Persze én is megyek.
"20 éve, 2004. szeptember 22-én, a nemzetközi Autómentes Napon szervezték meg az első Critical Mass-t az akkori bringás futárok és civilek. Nem felejtettük el a '90-es és 2000-es évek pionírjait, de a 2004-es felvonulás akkorát robbant, hogy Budapest ma is zajló átalakulását eredményezte.
A Critical
Mass egy kerékpáros esemény, amelyet
általában minden hónap utolsó péntekén rendeznek meg a világ
több mint 300 városában. A ride-et eredetileg 1992-ben alapították azzal az ötlettel, hogy felhívják a figyelmet arra, mennyire barátságtalan a város a kerékpárosokkal
szemben.
A Critical
Mass vezető nélküli szerkezete lehetetlenné
teszi, hogy konkrét célt adjon hozzá, "célja
nem formalizálható."
Ez egy
közvetlen cselekvés, egy meghatározott
helyen és időben találkozni, majd együtt biciklizni a városba (A kritikus tömegű találkozót
tiltakozó tevékenységnek tekintették.)
A Critical Mass résztvevői ragaszkodnak ahhoz,
hogy ezeket az eseményeket "ünnepéjesnek, és spontán összejövetelnek kell
tekinteni", nem
pedig tiltakozásnak vagy szervezett tüntetésnek. Ez az
álláspont lehetővé teszi a Critical Mass-nak, a jogi álláspont
a védekezéshez, vagy hogy eseményei a helyi
rendőrség előzetes értesítése nélkül is
megtörténhetnek. A kritikus tömegű túrák sok tekintetben eltérnek, a gyakoriságot és a
résztvevők számát tekintve. Például sok kisvárosban
havonta rendeznek Critical Mass túrákat - húsznál
kevesebb versenyzővel, míg ott a másik véglet
a Critical Mass nevet használó események mint
itthon is Budapesten.
Hazánkban évente
csak két körutat rendeznek egyszer április 22-én a Föld Napján meg szeptember 22-én
a Nemzetközi Autómentes Napon.
(a 2000-es évek elején A
New Yorker magazinban megjelent régi írása szerint a Critical
Mass tevékenységét
„ havi politikai - tiltakozó túrának"
nevezte,
plusz társadalmi mozgalom részeként is jellemezte. Angliában
az Urban75 e-zine, a Critical Mass eseményről
fotókat is publikáltak. Ezt is a "kerékpárosok havi tiltakozásaként" fogalmazták meg )
Egy kis történelem!
-->Az 1970-es évek elején a svédországi Stockholmban több száz
résztvevővel Critical Mass-szerű kerékpártúrák zajlottak.
--> A mostani hullámon belül az
első túra 1992.szeptember 25-én, pénteken 18
órakor került sor San Franciscóban . Akkoriban az eseményt
Commute Clot néven ismerték , és néhány tucat kerékpárosból
állt, akik szórólapokat kaptak a Market Streeten. Majd
a negyedik menet idejére a kerékpárosok száma 100 körülire
nőtt, és a részvétel továbbra is nő..-->A
nevet hamarosan általános címkeként vették át a hasonló, de
független tömeges túrák résztvevői, amelyek a világ különböző
pontjain indultak nagyjából egy időben, vagy már 1992 előtt
léteztek más néven. Becslések szerint a mai napig több mint
325 városban vannak Critical Mass típusú túrák. Az
esemény nevé számos kontextusban szójátéknak vetették
alá, a kereskedelmi termékek reklám kampányaitól kezdve
számos más nyilvános eseményig.
-->A
"masser"
kifejezést néha a résztvevőkre is alkalmazzák. -->A
Critical Mass sok más társadalmi mozgalomtól szerkezetében tér
el különbözik. (Gyökér szerűen épül fel és
nem hierarchikusan) A kritikus tömeget néha
„szervezett véletlennek”
is nevezik,
vezetés vagy tagság nélkül.
--> Az esemény "szervezetlen" jellege
lehetővé teszi, hogy nagyrészt elkerülje a hatóságok
általi fellépést, akik felvonulásnak vagy szervezett
tiltakozásnak tekinthetik a túrákat. Ezenkívül a mozgalom
mentes a központosított, hierarchikus szervezethez kapcsolódó
strukturális költségektől. A rendezvény működéséhez az egyetlen feltétel a megfelelő részvétel,
hogy a versenyzők „kritikus tömege", elfoglaljon egy
útszakaszt, kizárva a motoros járművek vezetőit, a
gyalogosokat és a többi közlekedőt.
-->A Critical
Mass hivatalos útvonal vagy szankció nélkül zajlik, a résztvevők
egyes városokban időnként a "dugózás"
néven ismert taktikát alkalmazták a csoport egységének megőrzése
érdekében. Ez a taktika abból áll, hogy néhány
versenyző blokkolja a forgalmat a mellékutakról, hogy a tömeg
megszakítás nélkül, szabadon haladhasson át a piros lánpákon .
A "parafázás"
lehetővé teszi a tömegek számára, hogy különféle
tevékenységekben vegyenek részt, pl. felemeljék
a kerékpárjukat amit "Bike Lift"
néven ismernek a hagyomány szerint Chicagóból
ered, ott „chicagói
tartásnak”nevezik.
De csinálhatnak "die-in",
ahol a versenyzők a földön fekszenek kerékpárjaikkal, hogy
szimbolizálják a halált és az autók okozta sérüléseket
(Montrealban nagyon jellemző) A „dugók” kihasználják
a dugós idejüket szórólapok osztására. -->Egyes túrák útvonalát spontán módon az határozza meg,
aki éppen az út elején áll, míg másokat még az utazás
előtt döntenek el a javasolt útvonalak népszerű
szavazatával, amelyeket gyakran fénymásolt szórólapokon
készítenek el.
A kritikusok azzal érvelnek, hogy az utak dugaszolásának gyakorlata, azaz a piros lámpánál való csoportos áthaladás érdekében ellentétes a Critical Mass azon állításával, hogy
"mi vagyunk a forgalom", mert a hétköznapi forgalomnak a kerékpáros forgalom a része, általában nincs joga kereszteződéseken átmenni, ha a közlekedési lámpa pirosra vált.A dugulás időnként ellenségeskedéshez vezetett az autósok és a motorosok között, sőt erőszakba is torkollott, és autósokat és kerékpárosokat egyaránt megosztja a Critical Mass. A kritikus tömegek jelentős vitákat és nyilvános ellenállást váltottak ki. A kritikusok azt állítják, hogy a Critical Mass szándékos kísérlet a forgalom akadályozására és a normál városi funkciók megzavarására, azt állítva, hogy a résztvevők nem hajlandók betartani a közlekedési szabályokat. Voltak viták a rendőrséggel és az autósokkal. Bár nem gyakori, a tiltakozók néha jelen vannak a Critical Mass rendezvényein, hogy szembe szálljanak a csoport módszereivel. Kritikusok miatt, egy "Critical Manners" nevű eseményt hoztak létrehozása, azért, hogy válasz legyen a Critical Mass-ra. (A Critical Manners a hónap második péntekén áthalad a városon, és a versenyzőket arra bíztatják, hogy tartsanak be minden közlekedési szabályt, például álljanak meg a piros lámpánál.) Más kerékpárosok reakciója, vagy kerékpáros érdekképviseleti csoportok, aggodalmukat fejezték ki a Critical Mass "felforgató" jellege és az autósokkal való viszálykodás miatt, ami gyengítheti a kerékpárosok iránti támogatást.
A Critical Mass-nak tulajdonítják a kerékpáros problémák reflektorfénybe helyezését és a kerékpárosok védelmében tett erőfeszítéseiket.
Critical Mass Magyar oldala Az idei 2024.09.22 Critical Mass
A kerékpáros klub oldala Wiki barátnőm infói