Itt a Zenei és egyéb Divat-Írányzatokról fogunk csacsorászni :D :D
Vagyis a Divat - Zene - Mozi - Hullámok -at helyezem Előtérbe!.......
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
A Rúdtánc Kialakulása
〰>A rúdtánc valószínűleg az 1920-as években alakult ki, amikor az utazó cirkuszok táncosai
a cirkuszi sátor tartórúdját használták előadásuk kellékeként.
〰>Csak az 1950-es években kezdték el a bárokban, klubokban szórakoztató műsorok részeként használni a rúdtáncot, amikor a burleszk is elterjedt.
〰>A 21. század elején kezdett el egyre szélesebb körben elterjedni a rúdtánc a sportolni vágyók körében.
〰>A rúdtánc az előadóművészet egyik formája, a tánc és akrobatika kombinációja.
(Táncelemeket tartalmaz akrobatikus trükkökkel vegyítve, egy függőleges rúd igénybe vételével.)
〰>Két irányzata alakult ki:
1⃣a pole dance, amely akrobatikus elemeket tartalmaz érzéki táncmozdulatokkal színesítve,
2⃣a pole fitness sokkal inkább szól az akrobatikáról és inkább az erőelemekre helyezi a hangsúlyt.
〰>A sportszintű rúdtáncban az előadó atletikus mozdulatokat hajt végre:
-->felmászik a rúdra, -->pörgéseket végez, --> erőelemeket mutat be.
(a felső test és a törzs jelentős fizikai ereje elengedhetetlen, folyamatos - kitartó - kemény edzést igényel.)
Jelentős fizikai erőre, rugalmasságra és állóképességre van szükség.
Ma már a rúdtánc a testedzés elismert formája.
A fitnesz és tánc egyre népszerűbb formája, leginkább táncstúdiókban vagy fitnesz termekben találkozhatunk vele.
Elismert tréneri képzések léteznek a műfajban; aki ezt választja edzésforma gyanánt, szintenként léphet csak feljebb tudásában, hiszen minél magasabb szintre jutunk, annál nagyobb fizikai erőre és rugalmasságra van szükség az egyes, egyre nehezebb, komplexebb gyakorlatok végrehajtásához.
〰>Annak ellenére, hogy sokan a rúdtáncot a sztriptízbárokból ismerik, egyre kevesebben azonosítják az erotikus műfajjal.
A sztriptíz klubokban az előadás részét képezi a vetkőzés erotikus mozdulatok kíséretében akrobatikus elemek nélkül.
Maga a Rúd:
A rúdtáncban kétféle rudat különböztetünk meg: a hagyományos rudat és a forgó rudat.
Mindkét esetben a rúd általában üreges fémből vagy sárgarézből van.
Padlótól a plafonig ér, a plafonhoz rögzítik a tetejét, így nagyobb stabilitást nyújt
(viszont ez nem mindig oldható meg pl. versenyek helyszínén.)
A rúd standard átmérője általában 5 cm,így meg lehet fogni egy kézzel is.
(Ázsiában a standard méret kicsit kisebb, 4,5 cm körüli.)
A forgó rúd annyiban különbözik a hagyományos rúdtól, hogy nem stabil, hanem forog.
Ennek a célja, hogy a rúdtáncos gyorsabban tudjon pörögni, ami igen látványos, és meg is nehezít néhány gyakorlatot.
Versenyeken legtöbbször mindkét rúdon be kell mutatniuk gyakorlatokat a versenyzőknek.
A rúdtánc mint edzésforma
Napjainkban igen elterjedt edzésforma világszerte, mert nagy hangsúlyt helyez az általános erőnlétre és állóképességre egyaránt.
Növeli a testi erőnlétet, mert a saját testsúlyunkat használjuk ellenállásként, és közben az egész testet formálja. További előnye, hogy növeli az önbizalmat és energiát ad.
Férfiak megjelenése!
Mi sem bizonyítja jobban a rúdtánc sportértékét mint az, hogy egyre több férfi kezdi el művelni ezt a sportágat.
Ausztráliában, Egyesült Királyságban és az USA-ban kizárólag férfiak számára is nyújtanak rúdtánc edzéseket.
2007-ben például a kínai országos rúdtánc bajnokságot egy férfi nyerte meg,
Térhódítása Hazánkban
Hazánkban a rúdtáncot Pilner Alma vezette be.
Első tánciskoláját 2003-ban nyitotta meg Budapesten.
(Azóta is innen kerülnek ki a hazai versenyek győztesei és legkeresettebb trénerei.)
A magyar országos bajnokság, a Miss Poledance Hungary verseny először 2008-ban került megrendezésre Magyarország
(egyetlen akkreditált Poledance és Pole-fitness Stúdiója, a Dollhouse és Pirner Alma, a magyar licenc tulajdonos szervezésében. )
A versenysorozatból hagyományt teremtett, és így biztosítja a magyar versenyzőknek a lehetőséget, hogy részt vegyenek európai vagy világversenyeken, és ezáltal népszerűsítik a poledance-t és pole-fitness-t, mint sportot a világban a magyarok segítségével is.
2011-ben Pálmaffy Barbara lett a magyar bajnok.
2011-ben Magyarország nyerte el a rangos nemzetközi sportesemény, a világbajnokság rendezési jogát, ami bizonyítja vezető szerepünket e sportágban is.
A versenyre 25 országból érkeztek a versenyzők, a világ minden tájáról.
A 2011-es, Budaörsi Városi Sportcsarnokban, megrendezett bajnokság több szempontból is különleges volt:-->női versenyzők mellett ekkor először mérhették össze ügyességüket a férfi artisták és a rúdtánc párosok is.
--> páros kategóriában Magyarország aranyérmet nyert, Pálmaffy Barbara és Bardóczy Ilka személyében.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
Minden évben Október 28-án ünneplik az Animáció világnapját.
-->2002 óta, a Nemzetközi Animációs Filmművész Szövetség(ASIFA) ajánlására.
Az animáció olyan filmkészítési technika:
--> amely élettelen tárgyak, rajzok vagy ábrák „kockázásával” olyan illúziót kelt a nézőben, mintha az egymástól kis mértékben eltérő képkockák sorozatából összeálló történésben, a szereplők megelevenednének vagy élnének.
Az animáció olyan filmkészítési technika:
--> amely élettelen tárgyak, rajzok vagy ábrák „kockázásával” olyan illúziót kelt a nézőben, mintha az egymástól kis mértékben eltérő képkockák sorozatából összeálló történésben, a szereplők megelevenednének vagy élnének.
--> a film közben emberi és más egyéb hangokat, zenét és képet kombinálnak,így modern kommunikációs eszközzé is válik.
A művész az animációs filmben teljesen kibontakozhat: (hisz)
A művész az animációs filmben teljesen kibontakozhat: (hisz)
-->ő a rendezője,
-->az animátora->és a vágója!
A képes forgatókönyv:--> A szerzőnek minden beállítást meg kell terveznie rajzban.
A Mozgó jelenségek -->állóképekkel történő rögzítésének korai próbálkozásaira már az őskőkori barlangrajzokban is találhatunk példákat, (pl.ahol állatok több egymást átfedő lábbal ábrázoltak.)
-->A mozgókép film felfedezéséig, az animáció nem fejlődött tovább.
-->az első rajzfilm: Francia Émile Cohl készítette 1908-ban Fantasmagorie címmel
-->1914- Ben Winsor McCay alkotta az első sikeres animációs filmet a Gertie the Dinosaur
Az első igazi képviselője a karakterközpontú animációnak (character animation).
-->1930 És 1960 között sok animációs film készült, amit a játékfilmek előtt vetítettek.
-->1930 És 1960 között sok animációs film készült, amit a játékfilmek előtt vetítettek.
-->MGM, Disney, Paramount és a Warner Bros. voltak a legnagyobb 5–10 perces rajzfilm készítők.
1950-es években a televízió elterjedése csökkentette a mozik közönségét,az animációs film és a mozis animációs filmek száma is csökkenésnek indult.Manapság az animációs filmek nagy részben televízióra készülnek.
2012-ben volt 100 éves a Magyar Animáció Apukája!
1950-es években a televízió elterjedése csökkentette a mozik közönségét,az animációs film és a mozis animációs filmek száma is csökkenésnek indult.Manapság az animációs filmek nagy részben televízióra készülnek.
2012-ben volt 100 éves a Magyar Animáció Apukája!
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
DUBSTEP
Hogy miért érdekel ez a műfaj?????
-tán mert hallom a táncos tv-műsorokba, műsorajánlók zenei alapjaként, a rádióban ismertebb zeneszámok feldogozásaként (populárisabb-tálalhatóbb) a 15 év körüliektől a minden napokban közlekedés közben, a közösségi portálokon, posztokban, így érthető kíváncsiságom, hallok róla, és látom ahogy egyre szélesebb körben hódít teret, tökéletes példa erre egy több ezer fős tömeg egy zenei fesztiválon a stílus képviselői fellépésén.
Ez a Stílus is egy fennmaradó bejegyzés lesz majd valamilyen lexikonban, akár könyv, akár más adat hordozón.
(hisz gyerekkoromban kazettás magnó volt, meg a szüleimnek bakelit lemez lejátszó, számítástechnikához meg flopy lemez, tini-ifi koromban CD (amit már nem is gyártanak) DVD, most meg felsorolni sem tudom őket,viszont napi használatban van a pendrive, a külső merevlemez, tablet, virtuális felhő, és minden más ami a mai korban élő közeget hívatott kiszolgálni.)
-érdekesnek tartom a stílus globális és gyors fejlődését, de mi az amivel ezt eléri?
-szlengesítve:”mivel tud többet„ ?
-Olyan korosztályban felnőtt alkotók alkotásairól beszélünk -akik már születésük kora körül lényegesen fejlett gépi, és technikai alaptudást szerezhettek?
Mint pl.:asztali számítógép, majd laptop, vagy a zongora-szintetizátor technikai fejlődése.
Ahhoz, hogy a kíváncsiságom csillapodjon, felállítottam a saját stílus értékelő szempontjaimat.
Első Szempont:
-Előtérbe helyeztem érzelmi befolyásolhatóságom, és minden info szerzés nélkül az előadókról, találomra kiválasztottam egyet a Youtub-on, azzal az egyértelmű céllal, hogy hatást gyakoroljon rám,hogy milyet? az majd kiderül, azzal egyetemben, hogy mennyi féle hatást gyakorol rám.
Ha ez megvolt akkor egy mix meghallgatása következik,ha megvolt felírni egy papírra azokat a szavakat,gondolatokat amik szerintem jellemzik a hallottakat.
Második szempont:
-Írásos dokumentum keresése,globálisan a kialakulására, stílus definíciójára, és mindenre ami felemelte a kialakult zenét stílussá.
Harmadik Szempont:
A terjedés gyorsaságának összevetése egyéb hasonló stílusok terjedésének gyorsaságával.
Kérdőjelekkel vettem tehát körbe magam, itt az ideje tisztába tenni a dolgokat, és összefoglalni a válaszokat,a találtak alapján.
Az összes kérdésemre nem találtam vagy kaptam választ, de a megszerzett tudást megosztom,hogy ha netán mást is érdekel az elolvashassa.
A fent megfogalmazott szempontok alapján a következő következtetésekre jutottam, hogy az első benyomás, az ebben az esetben nem volt első, mert már halottam hébe-hóba kisebb zenerészeket. Így az első benyomás csak a mix meghallgatása után nyert új megállapítást, ami párhuzamba hozható a talált írásos dokumentumokkal.
Amit a cetlimre írtam:
-A robot hangok használat, utalás lenne a jövő elgépiesedésére? , vagy ezzel szeretné kifejezni a szerző a változást a zenében?
-A ritmus dinamikája, gyors-lassú, változatosan teszi táncolhatóvá.
-Érzelem dús a női-férfi vocal-ok miatt
-Kicsit űrhatást keltő.
-Nekem azzal mutatott újat, hogy máshogy változatos a zene,
Elektro - mechanikus hangokat használ, az eddigi stílustoktól eltérően, dinamikát ad a monoton gépi hangzásnak, viszont minden eddigi műfaj (vocal, rock,lira,epika, dzsessz,trance, hip-hop, stb) dallamvilága ráültethető.
Adatgyűjtésem alatt volt egy pár pillanat amikor megálltam és elgondolkoztam, (nem csak egyszer persze :)
Pl. itt:
Kultúrális eredet : 2000 évek eleje - közepe Dél London
Új stílus, és mégis 13 éves, na lássuk csak akkor mi is lett publikálva a neten, azaz definiálták-e már eme stílus fogalmi kereteit, vagy mindent szabad ?
Itt nem maradt abba a ?-ek villogása a fejem felett, a rengeteg kérdésem lett hirtelen:
Én 2000-ben kb. hol tartottam zeneileg -technikailag – agyilag - szóval globálisan?
A válaszok szépen lassan meglettek, hol szójátékkal, hol erős kereséssel az interneten, de egy dolog azért villogott szőkeségem felett:
---Eltelt 13 év, már kijártam az iskolát, Túl vagyok majdnem minden elsőn:
„első nap az életben,első nap az oviban, első nap az iskolában, első lakáskulcs, első lépcsők, első szívügyek- érzelmek - tapasztalások, első munkahely,első befizetett számla, első szülés.”
Pffffff itt azért leesett, hogy 13 év az így visszagondolva érdekes időutazás,
elég sok minden történt., de a technikai fejlődés egyre nagyobb távlatokba hatolt-hatol.
Anyai mivoltomból és egyéb hozzám tartozó ingerek behatására a 3 és fél éves lányomnak az érintőképernyős telefon, a DVD lejátszó, a számítógép --(hisz már maga keres a youtubon, mi több, tovább megyek saját könyvtára van, persze én csináltam meg, nem neki jutott eszébe :D )-- napi használása már természetes.
A mikrót, a tv távirányítót, és egyéb fejlettebb technikai eszközöket tudatosan kezel és használ. Így ő már nem megtanulja kezelni és használni ezeket a technikákat,mint mi akiknek még nem volt számítógépe általános iskolás korában, viszont már tanultunk számítástechnikát.
De közben az is eszembe jutott, hogy nem is tudom mi olyan meglepő vagy furcsa ebben, valójában semmi egyéb nem történt teltek múltak a napok egymás után, és az emberek különböző érdeklődése miatt - tovább,vagy kifejlesztettek és feltaláltak valamit, semmi más nem történt mint haladt a kor.
A fejlődés (valamelyest) a zenei oktatásának, és megismerésének is kedvezett,
így többeknek van lehetősége zenét tanulni, akár iskolában, akár az internetről-oktató videókkal, zeneíró programokkal.
(Én tanultam hangszereken játszani, mint furulya, népi furulya, citera, fuvola , zongora, és kb. mindegyiket azért nem folytattam komolyabb szinten mert kellett venni hangszert ami akkoriban a középosztálynak nem fért bele anyagilag, A lányom már úgy fog általános iskolába menni, hogy van már saját furulyája, gyerek szintetizátora, nem erőltettem soha, viszont mindegyiket szereti, használja, így- bár az én behatásomra, de lényegesen fejlettebb ismeretekkel teszi majd meg az első lépéseit az iskolában.)
Annyi zenei stílusirányzat van, és még annál is több hisz a stílusoknak vannak kialakult kategóriái is. Már 10 évvel ezelőttig is nehéz volt követni a stílusokat, akkor az újabbak kialakulásával régiek tűnnek el? vagy nem tűnnek hanem azok is megmaradnak? itt hozhatjuk a tipikus iskolai mondatot: „az anyag nem vész el csak átalakul „,
Így ha már Szuper-anyu vagyok, és nincs szuper erőm, akkor legalább naprakész legyek.
Íme a magyar Wikipédián található Dubstep meghatározás (valóban ez lenne?):
A dubstep egyike a legfiatalabb elektronikus zenei műfajoknak:
szárba szökkenését 1999-2000-re datálják, szülőhelye London.
Jellemzői:
Velünk együtt sokan ebben a zenei vonalban látták meg a sokszínűséget:
" a dobok felező ütemei közé befér a chiptune, az electro, a rave, a techno, sőt, szinte bármilyen zene dub-formája."
Ha már a hazai információkat átnéztem kíváncsi lettem az Angol megfogalmazásokra, és no lám ezt találtam:
Az Egyesült Királyság zenéje (2000)
Az Egyesült Királyság popzenéje a 2000-es években úgy fejlődött tovább, hogy új tengeralattjáró-műfajok-fúziók irányába kezdett terjeszkedni.
A tehetségkutató műsorok versenyzői jelentős erőkkel bírtak a popzenében.
(pl. Joss Stone és Adele.) Egészen addig, míg egy énekes/dalszerzőből álló új csoport, amit Amy Winehouse vezetett , nemzetközi sikereket valósított meg. Több új szennyezett tánczene fajta, így a dubstep is felszínre került .
Ott volt szintén a Garage rock, és a Post-punk egy felélesztése,
mikor melyik keveredett az elektronikus zene újonnan termelt eksztázisával.
A 2000-es évekre tehető az első dal, az első album, és az így kialakult slágerlista helyezések is.
Electronikus zenén belül 2 műfajt különböztetünk meg:
-Dubstep,
-Synthpop (ujraélesztés)
Dubstep:
Dubstep az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején a garázs zenéből fejlődött ki és közben a drum'n'bass-nek, a techno-nak az elemeit használta fel:
nagyrészt hangszeres effektekkel, sötét hangot generálva, viszonylag egyszerű ritmusok, alapozott és gyakran kiterjesztett hipnotikus eszközök.
A stílus kedvelői eredetileg London körül összpontosultak >> klubbokban az éjszakai életben és kalóz rádiók műsorain keresztül terjesztették felvételeiket.
Előadói: Skreamet, Burial, Kode9, Pinch, Horsepower Productions, Vex'd, Digital Mystikz, Zomby, Shackleton és Benga.
Hosszan tartó nyugalom után a 2000-es évek elején különféle elméletek jöttek létre a hallgatók és a zenei iparban tevékenykedők oldaláról az USA-ban elért Angliai siker újjáéledéséről. Eközben, Charles Aaron a Spin Magazin zenei szerkesztője áttörésnek nevezte Amy Winehouse törekvéseit.
Itt már csak pár kérdés volt, hogy az amerikaiak melyikért fizetnek többet?
és melyiknek szentelnek nagyobb figyelmet?
Tinie Tempah hitelt adott a brit művészek bizalmának és David Josephnek, Universal Music UK elnökének aki megjegyezte:
„A múltban a brit művészek speciálisan nem célozták meg az USA-t de az amerikai közönség maga veszi észre a tehetségüket az internet-en keresztül.”
Utolsó megjegyzésem a gyors terjedéshez,csupán csak annyi, hogy nem csak a sláger listákon, és interneten keresztül tudott ilyen méretben elterjedni, hanem a média mint pl. a Tv is hozzá segítette, figyeljétek csak meg,
hazai Tv csatornákon (Viasat3,Tv2 Stb.), ahol műsor összefoglalók alatt
háttérzenének használják, vagy akár a Film ipart ahol az ebben az éveben megjelent filmek zenéihez már ezt a stílust használják.
Neked mi a véleményed?
Ez a Stílus is egy fennmaradó bejegyzés lesz majd valamilyen lexikonban, akár könyv, akár más adat hordozón.
(hisz gyerekkoromban kazettás magnó volt, meg a szüleimnek bakelit lemez lejátszó, számítástechnikához meg flopy lemez, tini-ifi koromban CD (amit már nem is gyártanak) DVD, most meg felsorolni sem tudom őket,viszont napi használatban van a pendrive, a külső merevlemez, tablet, virtuális felhő, és minden más ami a mai korban élő közeget hívatott kiszolgálni.)
-érdekesnek tartom a stílus globális és gyors fejlődését, de mi az amivel ezt eléri?
-szlengesítve:”mivel tud többet„ ?
-Olyan korosztályban felnőtt alkotók alkotásairól beszélünk -akik már születésük kora körül lényegesen fejlett gépi, és technikai alaptudást szerezhettek?
Mint pl.:asztali számítógép, majd laptop, vagy a zongora-szintetizátor technikai fejlődése.
Ahhoz, hogy a kíváncsiságom csillapodjon, felállítottam a saját stílus értékelő szempontjaimat.
Első Szempont:
-Előtérbe helyeztem érzelmi befolyásolhatóságom, és minden info szerzés nélkül az előadókról, találomra kiválasztottam egyet a Youtub-on, azzal az egyértelmű céllal, hogy hatást gyakoroljon rám,hogy milyet? az majd kiderül, azzal egyetemben, hogy mennyi féle hatást gyakorol rám.
Ha ez megvolt akkor egy mix meghallgatása következik,ha megvolt felírni egy papírra azokat a szavakat,gondolatokat amik szerintem jellemzik a hallottakat.
Második szempont:
-Írásos dokumentum keresése,globálisan a kialakulására, stílus definíciójára, és mindenre ami felemelte a kialakult zenét stílussá.
Harmadik Szempont:
A terjedés gyorsaságának összevetése egyéb hasonló stílusok terjedésének gyorsaságával.
Kérdőjelekkel vettem tehát körbe magam, itt az ideje tisztába tenni a dolgokat, és összefoglalni a válaszokat,a találtak alapján.
Az összes kérdésemre nem találtam vagy kaptam választ, de a megszerzett tudást megosztom,hogy ha netán mást is érdekel az elolvashassa.
A fent megfogalmazott szempontok alapján a következő következtetésekre jutottam, hogy az első benyomás, az ebben az esetben nem volt első, mert már halottam hébe-hóba kisebb zenerészeket. Így az első benyomás csak a mix meghallgatása után nyert új megállapítást, ami párhuzamba hozható a talált írásos dokumentumokkal.
Amit a cetlimre írtam:
-A robot hangok használat, utalás lenne a jövő elgépiesedésére? , vagy ezzel szeretné kifejezni a szerző a változást a zenében?
-A ritmus dinamikája, gyors-lassú, változatosan teszi táncolhatóvá.
-Érzelem dús a női-férfi vocal-ok miatt
-Kicsit űrhatást keltő.
-Nekem azzal mutatott újat, hogy máshogy változatos a zene,
Elektro - mechanikus hangokat használ, az eddigi stílustoktól eltérően, dinamikát ad a monoton gépi hangzásnak, viszont minden eddigi műfaj (vocal, rock,lira,epika, dzsessz,trance, hip-hop, stb) dallamvilága ráültethető.
Adatgyűjtésem alatt volt egy pár pillanat amikor megálltam és elgondolkoztam, (nem csak egyszer persze :)
Pl. itt:
Kultúrális eredet : 2000 évek eleje - közepe Dél London
Itt nem maradt abba a ?-ek villogása a fejem felett, a rengeteg kérdésem lett hirtelen:
Én 2000-ben kb. hol tartottam zeneileg -technikailag – agyilag - szóval globálisan?
A válaszok szépen lassan meglettek, hol szójátékkal, hol erős kereséssel az interneten, de egy dolog azért villogott szőkeségem felett:
---Eltelt 13 év, már kijártam az iskolát, Túl vagyok majdnem minden elsőn:
„első nap az életben,első nap az oviban, első nap az iskolában, első lakáskulcs, első lépcsők, első szívügyek- érzelmek - tapasztalások, első munkahely,első befizetett számla, első szülés.”
Pffffff itt azért leesett, hogy 13 év az így visszagondolva érdekes időutazás,
elég sok minden történt., de a technikai fejlődés egyre nagyobb távlatokba hatolt-hatol.
Anyai mivoltomból és egyéb hozzám tartozó ingerek behatására a 3 és fél éves lányomnak az érintőképernyős telefon, a DVD lejátszó, a számítógép --(hisz már maga keres a youtubon, mi több, tovább megyek saját könyvtára van, persze én csináltam meg, nem neki jutott eszébe :D )-- napi használása már természetes.
A mikrót, a tv távirányítót, és egyéb fejlettebb technikai eszközöket tudatosan kezel és használ. Így ő már nem megtanulja kezelni és használni ezeket a technikákat,mint mi akiknek még nem volt számítógépe általános iskolás korában, viszont már tanultunk számítástechnikát.
De közben az is eszembe jutott, hogy nem is tudom mi olyan meglepő vagy furcsa ebben, valójában semmi egyéb nem történt teltek múltak a napok egymás után, és az emberek különböző érdeklődése miatt - tovább,vagy kifejlesztettek és feltaláltak valamit, semmi más nem történt mint haladt a kor.
A fejlődés (valamelyest) a zenei oktatásának, és megismerésének is kedvezett,
így többeknek van lehetősége zenét tanulni, akár iskolában, akár az internetről-oktató videókkal, zeneíró programokkal.
(Én tanultam hangszereken játszani, mint furulya, népi furulya, citera, fuvola , zongora, és kb. mindegyiket azért nem folytattam komolyabb szinten mert kellett venni hangszert ami akkoriban a középosztálynak nem fért bele anyagilag, A lányom már úgy fog általános iskolába menni, hogy van már saját furulyája, gyerek szintetizátora, nem erőltettem soha, viszont mindegyiket szereti, használja, így- bár az én behatásomra, de lényegesen fejlettebb ismeretekkel teszi majd meg az első lépéseit az iskolában.)
Annyi zenei stílusirányzat van, és még annál is több hisz a stílusoknak vannak kialakult kategóriái is. Már 10 évvel ezelőttig is nehéz volt követni a stílusokat, akkor az újabbak kialakulásával régiek tűnnek el? vagy nem tűnnek hanem azok is megmaradnak? itt hozhatjuk a tipikus iskolai mondatot: „az anyag nem vész el csak átalakul „,
Így ha már Szuper-anyu vagyok, és nincs szuper erőm, akkor legalább naprakész legyek.
Íme a magyar Wikipédián található Dubstep meghatározás (valóban ez lenne?):
Stíluseredet | UK garage–Grime–Dub–Drum and bass |
Kulturális eredet | 2000-es évek eleje-közepe Dél-London |
Hangszerek | keverőpult, dobgép,szintetizátor,számítógép (PC) |
Népszerűség | Egyre elterjedtebb, ma már szinte "divatzene" |
szárba szökkenését 1999-2000-re datálják, szülőhelye London.
Jellemzői:
A dubstep eredete a szintén "brit találmányként" aposztrofálható uk garage-ból vezethető le: a pattogó, gyors, r'n'b vokálok-kal és a korai drum and bassból ismert basszusokkal megtűzdelt.
Alapvetően optimista kicsengésű műfajban akadtak kísérletező kedvű producerek, akik a sémát és annak tempóját - körülbelül 140 bpm - alapul véve egy sokkal sötétebb, ridegebb hangzásban kezdtek gondolkodni.
Elhagyták a vidáman szökellő énekeket, a buja érzelmekre rájátszó összhangzatot, a hangszerelést eltolták a minimalizmus felé, és, ami végérvényesen lerakta az új műfaj alapköveit: a szikár ritmusképletet gyomorrengető szub basszusokkal és dubos visszhangokkal toldották meg. Az eredmény végül egy olyan hangzás lett, aminél perpillanat talán semmi sem viseli magán hitelesebben a szmoggal körbefont, rideg, urbánus létforma elidegenedettségének érzését.
Magyarországi megjelenése:Alapvetően optimista kicsengésű műfajban akadtak kísérletező kedvű producerek, akik a sémát és annak tempóját - körülbelül 140 bpm - alapul véve egy sokkal sötétebb, ridegebb hangzásban kezdtek gondolkodni.
Elhagyták a vidáman szökellő énekeket, a buja érzelmekre rájátszó összhangzatot, a hangszerelést eltolták a minimalizmus felé, és, ami végérvényesen lerakta az új műfaj alapköveit: a szikár ritmusképletet gyomorrengető szub basszusokkal és dubos visszhangokkal toldották meg. Az eredmény végül egy olyan hangzás lett, aminél perpillanat talán semmi sem viseli magán hitelesebben a szmoggal körbefont, rideg, urbánus létforma elidegenedettségének érzését.
Hazánkban a dubstep már az elmúlt három-négy évben lelkes követőkre talált: közéjük tartozik cOp, akinek tollából az első ilyen témájú cikk született meg 2003-ban a Freee Magazinban, a műfajt 2004 óta Dawn Tempo című műsorával a Tilos Rádióban is népszerűsítő DST és Confused, a hasonlóképpen cselekvő, de a kizárólag weben keresztül hallgatható Töréspont Rádió DJ-jeként tevékenykedő Gumilap, illetve Kebab - ők hárman az első magyar dubstep klubest, a Dub Phase házigazdái is egyben -, valamint Ret3k, továbbá Cadik, akitől a DJ Palotaival vállvetve bonyolított, heti rendszerességű klubest, a Rewind bemelegítő szekciójában csíphetünk el egy-egy gyöngyszemet a műfajból. A lemezlovasokon túl Ekaros a produceri oldalt erősíti, ezen kívül magyar dubstep előadók:
Banyek, DJ Madd, WaTa, Noise64, Relok, Distopia, Firedog, B:Azta, Kong, Treend, Myamo, Background, Vitrion is színesítik a műfajt.
Banyek, DJ Madd, WaTa, Noise64, Relok, Distopia, Firedog, B:Azta, Kong, Treend, Myamo, Background, Vitrion is színesítik a műfajt.
2010 novemberében Otherside néven új havonta jelentkező sorozat indult, mely elsősorban az új-hullámos dubstep zenékre koncentrálva a műfaj legnagyobb neveit hozza el hazánkba (Flux Pavilion, Borgore, Bar9, Bare Noize, Cookie Monsta, Chrispy, Jakes, Mensah, 16bit, Subscape,... stb.).(Azért az durva, hogy a Wikipédia bejegyzésében fel sorolt hazai weboldalak fele nem is működik,vagy feltöltés alatt, vagy átirányít Facebook oldalra.Még jó hogy hazai viszonylatban véve megemlítik a Tilos Rádió műsorát.)
A következő megfogalmazást egy 2010-es cikkben találtam a Dubstep-ről (sub.hu):Velünk együtt sokan ebben a zenei vonalban látták meg a sokszínűséget:
" a dobok felező ütemei közé befér a chiptune, az electro, a rave, a techno, sőt, szinte bármilyen zene dub-formája."
Ha már a hazai információkat átnéztem kíváncsi lettem az Angol megfogalmazásokra, és no lám ezt találtam:
Az Egyesült Királyság zenéje (2000)
Az Egyesült Királyság popzenéje a 2000-es években úgy fejlődött tovább, hogy új tengeralattjáró-műfajok-fúziók irányába kezdett terjeszkedni.
A tehetségkutató műsorok versenyzői jelentős erőkkel bírtak a popzenében.
(pl. Joss Stone és Adele.) Egészen addig, míg egy énekes/dalszerzőből álló új csoport, amit Amy Winehouse vezetett , nemzetközi sikereket valósított meg. Több új szennyezett tánczene fajta, így a dubstep is felszínre került .
Ott volt szintén a Garage rock, és a Post-punk egy felélesztése,
mikor melyik keveredett az elektronikus zene újonnan termelt eksztázisával.
A 2000-es évekre tehető az első dal, az első album, és az így kialakult slágerlista helyezések is.
Electronikus zenén belül 2 műfajt különböztetünk meg:
-Dubstep,
-Synthpop (ujraélesztés)
Dubstep:
Dubstep az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején a garázs zenéből fejlődött ki és közben a drum'n'bass-nek, a techno-nak az elemeit használta fel:
nagyrészt hangszeres effektekkel, sötét hangot generálva, viszonylag egyszerű ritmusok, alapozott és gyakran kiterjesztett hipnotikus eszközök.
A stílus kedvelői eredetileg London körül összpontosultak >> klubbokban az éjszakai életben és kalóz rádiók műsorain keresztül terjesztették felvételeiket.
Előadói: Skreamet, Burial, Kode9, Pinch, Horsepower Productions, Vex'd, Digital Mystikz, Zomby, Shackleton és Benga.
Hosszan tartó nyugalom után a 2000-es évek elején különféle elméletek jöttek létre a hallgatók és a zenei iparban tevékenykedők oldaláról az USA-ban elért Angliai siker újjáéledéséről. Eközben, Charles Aaron a Spin Magazin zenei szerkesztője áttörésnek nevezte Amy Winehouse törekvéseit.
Itt már csak pár kérdés volt, hogy az amerikaiak melyikért fizetnek többet?
és melyiknek szentelnek nagyobb figyelmet?
Tinie Tempah hitelt adott a brit művészek bizalmának és David Josephnek, Universal Music UK elnökének aki megjegyezte:
„A múltban a brit művészek speciálisan nem célozták meg az USA-t de az amerikai közönség maga veszi észre a tehetségüket az internet-en keresztül.”
Utolsó megjegyzésem a gyors terjedéshez,csupán csak annyi, hogy nem csak a sláger listákon, és interneten keresztül tudott ilyen méretben elterjedni, hanem a média mint pl. a Tv is hozzá segítette, figyeljétek csak meg,
hazai Tv csatornákon (Viasat3,Tv2 Stb.), ahol műsor összefoglalók alatt
háttérzenének használják, vagy akár a Film ipart ahol az ebben az éveben megjelent filmek zenéihez már ezt a stílust használják.
Neked mi a véleményed?
By Szuperanyu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése