Idén 2024.09.22-én vasárnap az utolsó autómentes napon lesz Critical Mass bicajos felvonulás. A hivatalos esemény ha jönnél, kattints és láthatod is! Persze én is megyek.
A Critical Mass résztvevői ragaszkodnak ahhoz, hogy ezeket az eseményeket "ünnepéjesnek, és spontán összejövetelnek kell tekinteni", nem pedig tiltakozásnak vagy szervezett tüntetésnek. Ez az álláspont lehetővé teszi a Critical Mass-nak, a jogi álláspont a védekezéshez, vagy hogy eseményei a helyi rendőrség előzetes értesítése nélkül is megtörténhetnek. A kritikus tömegű túrák sok tekintetben eltérnek, a gyakoriságot és a résztvevők számát tekintve. Például sok kisvárosban havonta rendeznek Critical Mass túrákat - húsznál kevesebb versenyzővel, míg ott a másik véglet a Critical Mass nevet használó események mint itthon is Budapesten.
Hazánkban évente csak két körutat rendeznek egyszer április 22-én a Föld Napján meg szeptember 22-én a Nemzetközi Autómentes Napon.
Egy kis történelem!
-->A Critical Mass hivatalos útvonal vagy szankció nélkül zajlik, a résztvevők egyes városokban időnként a "dugózás" néven ismert taktikát alkalmazták a csoport egységének megőrzése érdekében. Ez a taktika abból áll, hogy néhány versenyző blokkolja a forgalmat a mellékutakról, hogy a tömeg megszakítás nélkül, szabadon haladhasson át a piros lánpákon . A "parafázás" lehetővé teszi a tömegek számára, hogy különféle tevékenységekben vegyenek részt, pl. felemeljék a kerékpárjukat amit "Bike Lift" néven ismernek a hagyomány szerint Chicagóból ered, ott „chicagói tartásnak”nevezik. De csinálhatnak "die-in", ahol a versenyzők a földön fekszenek kerékpárjaikkal, hogy szimbolizálják a halált és az autók okozta sérüléseket (Montrealban nagyon jellemző) A „dugók” kihasználják a dugós idejüket szórólapok osztására.
"mi vagyunk a forgalom", mert a hétköznapi forgalomnak a kerékpáros forgalom a része, általában nincs joga kereszteződéseken átmenni, ha a közlekedési lámpa pirosra vált.A dugulás időnként ellenségeskedéshez vezetett az autósok és a motorosok között, sőt erőszakba is torkollott, és autósokat és kerékpárosokat egyaránt megosztja a Critical Mass. A kritikus tömegek jelentős vitákat és nyilvános ellenállást váltottak ki. A kritikusok azt állítják, hogy a Critical Mass szándékos kísérlet a forgalom akadályozására és a normál városi funkciók megzavarására, azt állítva, hogy a résztvevők nem hajlandók betartani a közlekedési szabályokat. Voltak viták a rendőrséggel és az autósokkal. Bár nem gyakori, a tiltakozók néha jelen vannak a Critical Mass rendezvényein, hogy szembe szálljanak a csoport módszereivel. Kritikusok miatt, egy "Critical Manners" nevű eseményt hoztak létrehozása, azért, hogy válasz legyen a Critical Mass-ra. (A Critical Manners a hónap második péntekén áthalad a városon, és a versenyzőket arra bíztatják, hogy tartsanak be minden közlekedési szabályt, például álljanak meg a piros lámpánál.) Más kerékpárosok reakciója, vagy kerékpáros érdekképviseleti csoportok, aggodalmukat fejezték ki a Critical Mass "felforgató" jellege és az autósokkal való viszálykodás miatt, ami gyengítheti a kerékpárosok iránti támogatást.
A Critical Mass-nak tulajdonítják a kerékpáros problémák reflektorfénybe helyezését és a kerékpárosok védelmében tett erőfeszítéseiket.
Critical Mass Magyar oldala Az idei 2024.09.22 Critical Mass
A kerékpáros klub oldala Wiki barátnőm infói
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése